Feiten. Anders bekeken.

Plaatsing sensoren voor dynamisch verkeersgeleidingssysteem verloopt vlot

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.

Momenteel worden drie veelgebruikte Hasseltse parkings één voor één uitgerust met sensoren die in de toekomst informatie zullen aanleveren aan het dynamische verkeersgeleidingssysteem. Telkens geldt  een parkeerverbod voor de duur van de werken. Tijdens het drukke carnavalsweekend (9-11 maart) zijn deze parkings echter wel beschikbaar.

Als eerste is de parking Ijzerweg aan de beurt, tussen de spoorweg en de Delhaize aan de Luikersteenweg. De stad had vier dagen voorzien voor dit terrein, maar aan het einde van de tweede werkdag blijken er al 71 van de 75 parkeerplaatsen een sensor te hebben. De parkeer-verbodsborden staan er wel nog altijd, dus blijft de parking ook op 7 maart nog afgesloten.

Aan de dagparking Truierbrug-Noord (kant stad) staan de verbodsborden intussen ook al opgesteld, met een verbod dat ingaat vanaf 7 maart. Ook op 8, 9, 12 en 13 maart zijn hier werken voorzien.

Tenslotte volgt nog dagparking Truierbrug-Zuid (kant Runkst) tussen 12 en 16 maart.

71 sensoren werden al geplaatst aan parking Ijzerweg, de afgelopen twee dagen. Foto Bad Republic

De drie parkings die aangepakt worden, hebben geen specifieke in- of uitrit. Daarom koos de stad hier voor sensoren in de grond die zowel via infrarood als via een magnetisch veld bepalen of er een auto boven staat. Die sensoren zullen in alle weersomstandigheden hun informatie draadloos doorgeven aan een lokale communicatie-unit en van daaruit aan het hele verkeersgeleidingssysteem, waaronder ook een dertigtal grote infoborden. De werknemers van een gespecialiseerd bedrijf plaatsen de komende twee weken in totaal een 300-tal van deze sensoren.

De Hasseltse parkings met eenvoudige in- en uitgangen krijgen indicatieve lussen. Die registreren het aantal wagens dat de parking oprijdt of verlaat en geven zo de bezettingsgraad van het terrein weer op een gegeven ogenblik. Ook die informatie zal uiteindelijk op de infoborden getoond worden. In functie van de beschikbaarheid van plaatsen op een bepaalde parking zal de automobilist dan de suggestie krijgen van de snelste route naar de terreinen waar er voldoende plaats is. Op die manier vermijdt hij pas heel op het einde te zien dat er op een parking van zijn keuze toch geen plaats blijkt te zijn, zoals dat nu het geval is.

Stad Kortrijk gebruikt al enkele jaren gelijkaardige sensoren om bijvoorbeeld korteduur-parkeren zonder parkeerticket in het centrum te regelen. Via een parkeerapp worden vrije plekken getoond op basis van realtime informatie. Bij overschrijding van de toegestane dertig minuten wordt wel meteen een boete van 25 euro opgelegd. Dat Shop&Go-project ontving in 2013 de Belfius Agoria Smart City Award. Intussen volgden tal van andere steden dit voorbeeld.

Twee zaken vallen wel op omtrent de parking Ijzerweg en de uitrusting met sensoren. Ten eerste: waarom hier, op een gratis parking? Aan de twee parkeerzones rond de Truierbrug staan immers betaalautomaten, waardoor het logisch lijkt dat de stad nauwkeuriger wil toezien op beschikbare plaatsen. Niemand moet volgens schepen El Ouakili echter schrik krijgen dat rond de Ijzerweg voortaan ook moet betaald worden. “We willen automobilisten gewoon de weg wijzen naar deze parking”, reageert hij.

Aan de andere kant van de Luikersteenweg loopt de gratis parking Ijzerweg echter verder. Maar hier staan geen verbodsborden en wijst niets op het uitvoeren van werken of de plaatsing van sensoren. Nochtans informeert de stad op haar website dat deze gratis parking in totaal 214 parkeerplaatsen heeft – min of meer dezelfde capaciteit als de huidige parking Mouttoren aan de Kanaalkom. Vanaf parking IJzerweg is het echter ongeveer tien minuten wandelen tot in het centrum.

Aan de overkant van de Luikersteenweg loopt parking Ijzerweg in feite door. Foto Bad Republic

De vlotste weg naar een vrije parkeerplaats aantonen, daarom draait het hele nieuwe systeem, herhaalt de schepen nog maar eens. Veel bezoekers wachten daar inderdaad al lang op. En in theorie moet het nieuwe verkeersgeleidingssysteem zorgen voor een flinke verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

De praktijktest volgt heel binnenkort. (ds)

Ook interessant

Tramrondjes draaien in Hasselt

08/10/2019

08/10/2019 1

Hasselt weet eindelijk waar de Spartacustram moet gaan rijden. Dat nieuws is intussen al meer dan een week bekend. Vooral...

Veiliger fietsen via primeur van slim LED- en meetsysteem

10/08/2019

10/08/2019 1

Twee rode LED-strips dwars over de rijweg, maar parallel aan het fietspad, en een nauwkeurig, slim meetsysteem vormen samen een...

Greenpeace wil af van biomassacentrale in Langerlo

29/08/2016

29/08/2016

De actie van Greenpeace tegen de biomassacentrale van Langerlo (Genk) viel zaterdagmiddag een heel klein beetje in het water. Letterlijk,...

Opening Avonturenberg be-MINE Beringen

12/09/2016

12/09/2016

In het kader van de jaarlijkse Mijnhappening van Beringen werd op de grootste industrieel archeologische site van Vlaanderen, de Avonturenberg...

WASBAR opent mooi op tijd voor een goed gevulde Zomer in Hasselt

29/06/2020

29/06/2020

Sinds vorige donderdag is WASBAR open, op de Grote Markt van Hasselt. Het interieur geeft weer hoe dit hippe concept...

Bloemen moeten zorgen voor blije shoppers

23/03/2019

23/03/2019 1

Shoppen in lentesfeer, dat is wat in de Hasseltse binnenstad centraal staat dit weekend. Voor de fleurige bloemenaankleding zorgt Blossoming...

Bij de groene fiets draait alles om het slimme slot

13/09/2019

13/09/2019

Vorige week kondigden stad Hasselt en deelfietsenbedrijf Mobit samen enkele wijzigingen aan rond het gebruik van die opvallende groene tweewielers....

Fietstunnel onder Grote Ring aan Elfde Liniestraat in 2020

21/12/2017

21/12/2017

N-VA Hasselt meldt goed nieuws voor het kruispunt van de Grote Ring en de Elfde Liniestraat. Vlaams minister van Mobiliteit...

Spring op de groene deelfiets in Hasselt

07/09/2017

07/09/2017

Vorige donderdagnacht leek de Hasseltse binnenstad alsof een groene fietsinvasie er had plaatsgevonden. De Gentse startup Mobit was daarvoor verantwoordelijk,...

Lezing, voetbal en wensenfestival in Japanse Tuin Hasselt

04/07/2018

04/07/2018

“Wat definieert een Japanse Tuin?” Wie het antwoord op die vraag graag wil kennen, kan zich gratis inschrijven voor een...

Veilige fietsoversteek met lichten en drukknop op Kempische Steenweg

28/09/2023

28/09/2023

Tussen maandag 2 oktober en vrijdag 3 november creëert het Agentschap Wegen en Verkeer een nieuwe dubbelrichtingsfietsoversteek met lichten op...

Een “politiek akkoord” uitvoeren

19/11/2019

19/11/2019 1

De Lijn is tevreden dat het Spartacusproject in een laatste rechte lijn zit. “De tram is vertrokken”, vertelt woordvoerster Sonja...

OPINIE – ‘Koekenbak’ op de Grote Ring in Hasselt. Of toch niet?

17/11/2017

17/11/2017

Voka Limburg haalde vanochtend hard uit naar de verkeerssituatie op de Grote Ring van Hasselt. De toestand werd zelfs vergeleken...

De fietsstraat 2.0 moet beter leesbaar zijn

28/04/2020

28/04/2020 1

Drie bestaande fietsstraten in Hasselt gaan beter ‘leesbaar’ worden vanaf de komende zomer. De Kunstlaan, de Spoorwegstraat en de Boomkensstraat...

Byebye Gelatinefabriek!

10/01/2020

10/01/2020

Vanaf midden januari start de afbraak van het grootste deel van de voormalige Gelatinefabriek aan de Kanaalkom in Hasselt. De...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.