Feiten. Anders bekeken.

Zeven kilometer: per fiets of met de auto?

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Promo voor de 7km-club aan één van de fietstunnels in Hasselt. Foto © Bad Republic

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts roept zoveel mogelijk mensen op om ook tijdens de werkweek te kiezen voor de fiets. De 7 kilometer die de Vlaming gemiddeld aflegt naar zijn of haar werkplek kan ook op twee wielen gebeuren, vindt de minister. Hij lanceerde daarom de 7km-club en een bijhorende website.

Vlaanderen is een fietsland in het weekend, maar op maandag gaan veel weekendfietsers weer in de file staan. “Je bent vaak sneller en comfortabeler met de fiets dan met de wagen”, meent minister Weyts echter. “Het is bijna bizar: op zaterdag en zondag springt Vlaanderen massaal op de fiets, maar op maandagochtend kruipen veel van dezelfde mensen gewoon weer achter het stuur. Vlaanderen moet ook tijdens de werkweek een fietsland worden”, schrijft hij op zijn website.

De fiets is vandaag goed voor ruim 16% van al het woon-werkverkeer in Vlaanderen. De Vlaamse Overheid lanceerde eind september daarom een brede campagne om potentiële fietsers te verleiden. Blikvanger van die campagne zijn opvallende fietsplaatjes die je kan je aanvragen via de website 7kmclub.be. Zo wil de Vlaamse overheid proberen om met z’n allen iets te doen aan ons ‘zittend gat’.

Deze plaatjes worden uitgedeeld via de campagnewebsite van de 7km-club. Foto © Vlaanderen/7kmclub

De website somt verder zeven (uiteraard…) voordelen van fietsen naar het werk op. Fietsen is gezond, voordelig, snel, ontspannend, gezellig én je krijgt er energie van. Al na amper één fietsbeurt merk je dat je stressniveau daalt. “En je krijgt er gratis een portie ‘fietsness’ bij”, schrijft minister Weyts. “Maar vooral: je spaart veel geld uit en in veel gevallen ben je sneller en comfortabeler op je werk of terug thuis.”

De campagne duurt een volledig jaar en zal uit vier golven bestaan. Aan de fietstunnel tussen De Schiervellaan (groene Boulevard) en de Boomkensstraat in Runkst vind je momenteel de ludieke campagneslogans op de grond gespoten.

De oproep van de minister klinkt in de ogen van sommigen wel een klein beetje wrang en ironisch omdat het nieuws de afgelopen weken en dagen nog beheerst werd door drie dodelijke ongevallen met fietsers kort na elkaar in Antwerpen. In de felle en massale kritiek die daarop volgde, lag de nadruk vooral op de verkeerstechnische maatregelen die zich opdringen om de veiligheid van de fietser te verbeteren en de mentaliteitswijziging die nodig is om meer auto’s uit het dagelijkse stadsverkeer te halen.

Dat laatste is alvast het doel van deze campagne. Beide doelstellingen hebben echter een gemeenschappelijk element: de wil moet er zijn. (ds)

Ook interessant

Nieuwe UiTpas 2017-2020 verkrijgbaar vanaf 4 maart

04/03/2017

04/03/2017

Gisteren lanceerde Stad Hasselt de nieuwe UiTpas tijdens de wekelijkse vrijdagmarkt. De nieuwe voordeelkaart geldt vanaf 1 april 2017 en...

Hermanus Brood brengt avondleven naar Hasseltse winkels

14/11/2019

14/11/2019

Let morgenavond, vrijdag 15 november, heel goed op als de uitbaters van Just For The Record in Hasselt vragen of...

Zelfs tijdens #Corona moet je een fiets kunnen ‘passen’

07/04/2020

07/04/2020

Traxio-Velo heeft schrik voor een ravage in de Belgische fietsensector en lanceert vandaag het voorstel om de verkoop van nieuwe...

Ze komen eraan!

06/09/2019

06/09/2019

Hasselt wordt dit weekend symbolisch opnieuw bevrijd. 75 jaar geleden trok de 2nd Armored Division ‘Hell On Wheels’ de stad...

Die dag op het dak van het Sportpaleis

14/06/2018

14/06/2018

Wat hebben Micha Marah, twee Schotse doedelzakspelers, een Nederlandse ondernemer en onze fotograaf Kris Van de Sande gemeen? Ogenschijnlijk niets,...

Een beetje hulp voor de lokale ondernemer kan nooit kwaad

13/12/2017

13/12/2017

“Amai, die Vanderlinden doet het precies goed!” kan misschien een eerste reactie zijn geweest als je de gele promowagen van...

Mobiliteit 3.0: slimmer naar en in Hasselt

03/02/2019

03/02/2019 1

Een nieuwe schepen van mobiliteit in een centrumstad met gekende mobiliteitsproblemen aan het begin van zijn ambtstermijn: voldoende redenen voor...

Een flinke upgrade voor de grote stadslong van Hasselt

04/02/2019

04/02/2019

Vandaag start de heraanleg van het Kapermolenpark in Hasselt. In een eerste fase komt er een grote waterzone die de...

Tournée Locale: buurten verbinden via kansen

17/04/2018

17/04/2018

Twee dichtbevolkte en groeiende stadswijken, een ‘moeilijk’ tussenliggend gebied, drie weekends, twee tussenliggende weken, sociale cohesie bevorderen, mensen verbinden, uitdagingen...

Ruimte voor nieuwe trends na deze Coronacrisis?

22/03/2020

22/03/2020

Een wereldwijde gezondheidscrisis zoals we momenteel doorstaan, biedt misschien mogelijkheden om nieuwe trends te zetten. Drie voorbeelden daarvan kwamen we...

Bibliotheek Hasselt Limburg blaast eerste succeskaarsje uit

23/01/2019

23/01/2019

Bibliotheek Hasselt Limburg (BHL) heeft een sterk eerste werkjaar achter de rug. Dat blijkt uit cijfers die schepen Habib El...

Spring op de groene deelfiets in Hasselt

07/09/2017

07/09/2017

Vorige donderdagnacht leek de Hasseltse binnenstad alsof een groene fietsinvasie er had plaatsgevonden. De Gentse startup Mobit was daarvoor verantwoordelijk,...

Parkbeheer 2.0: informeren, stimuleren, uniform onderhouden

25/08/2016

25/08/2016

Via parkranger Sam Polders wil de stad Hasselt efficiënter kunnen ingrijpen in al haar wijk- en buurtparken. De mosterd voor...

PXL gebruikt ervaring met digitaal onderwijs preventief omwille van Coronavirus

11/03/2020

11/03/2020

Hogeschool PXL gaat vanaf morgen, 12 maart, drie weken lang enkel online lessen organiseren. De algemene onzekerheid omtrent het Coronavirus...

EDITORIAAL – En nu, #Bamstat? (de-embedding)

04/11/2016

04/11/2016

Een paar deuren blijven op een kiertje staan. Niet alle partners in het project, opgezet door Comosie, verlaten de stationsbuurt....