Feiten. Anders bekeken.

Sneller naar de wachtruimte via ticketzuil in AC Groenplein

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Administratief Centrum Groenplein in Hasselt (foto: © Bad Republic)

Niet alleen aan het nieuwe stadhuis van Hasselt wordt gebouwd. Ook de manier waarop de stadsklant in de toekomst geholpen zal worden, verandert intussen al. Volgende week start de dienst Bevolking in het AC Groenplein immers met een nieuw klantengeleidingssysteem via een ticketsysteem.

De bezoeker van het administratief centrum neemt voortaan ofwel zelf een ticket aan de zuil, ofwel stapt hij naar de onthaalbalie en ontvangt daar een ticket op basis van de vraag. “Het menselijk onthaal blijft dus nog steeds bestaan”, verzekert Schepen Brigitte Smets. “Dat vinden we nog steeds heel belangrijk. Het nieuwe systeem is sneller en efficiënter, maar nog even klantvriendelijk. In de wachtruimte kan de burger rustig zijn beurt afwachten. Wanneer zijn nummer op het scherm verschijnt, is hij of zij aan de beurt.  Op dat moment loopt hij door naar het juiste loket en wordt hij onmiddellijk geholpen.”

Sinds begin april is ook al een digitaal loket actief, dus langskomen is soms geen must meer. Via de stedelijke website kan je zo 14 officiële attesten – zoals bijvoorbeeld een geboorte- of huwelijksakte – van thuis uit aanvragen.  “Op die manier streven we naar een vlotte en klantvriendelijke dienstverlening voor iedereen,” aldus burgemeester Nadja Vananroye.

Afbeelding © Stad Hasselt

Online kon je al eerder bij de stad Hasselt terecht voor een melding of een inschrijving voor een sportkamp. Samenwerking met de Federale en Vlaamse overheid maakt het echter mogelijk om gegevens rechtstreeks te halen uit andere overheidsdatabanken en veilig af te leveren bij de aanvrager. “Dat het merendeel van deze documenten quasi onmiddellijk worden afgeleverd, betekent een serieuze tijdswinst”, aldus Brigitte Smets, schepen van Bevolking en Burgerlijke Stand. “Ook voor de medewerkers betekent dit intelligent systeem een verlichting van hun administratieve taken Hierdoor krijgen ze meer tijd om zich te concentreren op andere taken. Een win-winsituatie dus voor zowel de burger als het personeel.”

De stad heeft het informaticapakket dat de kern vormt van het nieuwe klantenbegeleidingssysteem daarom nu al aangekocht. De diensten Bevolking, Burgerlijke Stand en Mobiliteit zullen als proefkonijn dienen. Op deze manier wil het bestuur zich goed voorbereiden op de verhuis naar het nieuwe stadhuis. Burgers die zich aanmelden voor andere diensten zoals Cultuur, de Technische dienst, etc. zullen tot die tijd echter geduld moeten hebben.

Afspraak

In de toekomst – lees: in het nieuwe stadhuis – zal het ook mogelijk zijn om een afspraak te maken met de ene of andere dienst. Dat vertelden burgemeester Vananroye en schepen van Personeelszaken Valerie Del Re al tijdens de meiboomsteek van het nieuwe stadhuis. “74 % van de bezoekers van het administratief centrum gaf tijdens een enquête aan tevreden te zijn, maar 2/3 van de 455 bevraagden wensten de mogelijkheid tot afspraak buiten de huidige standaardtijden. Bovendien bleek uit eigen onderzoek dat heel wat stadsdiensten nu heel uiteenlopende openingstijden hebben, wat eigenlijk ook niet echt klantvriendelijk is”, zo klonk het toen.

Burgemeester Vananroye pleit als sinds haar benoeming voor verbeterde dienstverlening door alle stadsdiensten. Tegen midden 2018 moet het nieuwe stadskantoor klaar zijn voor gebruik. Het lijkt niet uitgesloten dat er in de tussentijd nog andere klantvriendelijkheidsoptimalisatiesystemen zullen geïntroduceerd worden. (ds)

Voor de volgende 14 attesten kan je terecht bij het digitale loket van Stad Hasselt:

  • Afschrift geboorteakte
  • Afschrift huwelijksakte
  • Afschrift overlijdensakte
  • Attest samenstelling gezin
  • Attest van leven
  • Attest van nationaliteit
  • Attest van verblijf en nationaliteit
  • Attest van verblijf voor een huwelijk
  • Attest van wettelijke samenwoning
  • Attest van woonplaatshistoriek
  • Attest van woonst
  • Attest van woonst met adressenhistoriek
  • Attest wijze van teraardebestelling
  • Uittreksel bevolkingsregister
Ook interessant

“Soms vraagt een mens zich af…”

24/03/2017

24/03/2017

Waarom dit zinnetje van Gorki boven een artikel staat over duurzamer carnaval vieren in Hasselt? Heel simpel. Als je een...

Nieuwe bemanning voor ’t Scheep klaar voor de afvaart

05/01/2019

05/01/2019

Sinds woensdagavond 2 januari heeft Hasselt een nieuwe bestuursploeg met 8 schepenen onder leiding van de nieuwe burgemeester Steven Vandeput...

Expo over de Kempische brug die in het water viel

05/03/2018

05/03/2018

Tachtig jaar geleden, op 14 maart 1938, brak de Kempische Brug in Hasselt zonder aanwijsbare reden in drie stukken. Doden...

Hasselt kermis 2016 (de échte)

16/09/2016

16/09/2016

Zaterdagavond 17 september start Hasselt Kermis met een spetterend vuurwerk. Op het Kolonel Dusartplein en de Koning Boudewijnlaan maken 175...

Iemand zin in ‘E Bellemenneke’?

15/10/2019

15/10/2019

Een levende belleman met zijn eigen jenever? Hasselt heeft het sinds kort. Jan Dierckx, de immer sympathieke belleman slash stadspromotor...

Op verkenning in Prinsbeemden in Kuringen

25/03/2021

25/03/2021

Hasselt stelt vanaf april een deel van haar nieuwste groene aanwinst, Prinsbeemden in Kuringen, open voor het publiek. Een tijdelijke...

Een beetje hulp voor de lokale ondernemer kan nooit kwaad

13/12/2017

13/12/2017

“Amai, die Vanderlinden doet het precies goed!” kan misschien een eerste reactie zijn geweest als je de gele promowagen van...

PKP19 kan beginnen

14/08/2019

14/08/2019

De Pukkelpopweide ligt zo goed als helemaal klaar om drie dagen en één pre-avond 198 artiesten en 66.000 bezoekers per...

Godsheide blijft ‘Godske’, maar toch is er iets veranderd

14/03/2017

14/03/2017

Tien maanden intensief, constructief en vooral discreet overleg tussen bewoners-belangengroepen De Unie Godsheide en Leefbaar Godsheide, Stad Hasselt en de...

Piekmoment voor wegenwerken Heilig Hartwijk op komst

17/01/2020

17/01/2020

UPDATE – De opening van Quartier Bleu komt stilaan dichterbij en dat zorgt voor een piekmoment bij de wegenwerken in...

Veilig en vooruitziend: Genk On Stage heeft het (al lang)

24/06/2017

24/06/2017

Gisteravond begon de vijftiende editie van Genk On Stage. Naar goede gewoonte babbelen we dan op voorhand met burgemeester Wim...

Duurzaam beheer van privaat landgoed in Duras ontvangt Baillet Latour Prijs 2017

12/10/2017

12/10/2017

Het Landgoed Duras in de landelijke omgeving van Sint-Truiden ontving de Baillet Latour Prijs voor het Leefmilieu, de grootste erkenning...

Onder den Opera

27/07/2019

27/07/2019

Na iets meer dan twee jaar knip op de Antwerpse Leien ging onze man eens kijken hoe ver ze nu...

Participeer in het Hasseltse stadsnet 2.0

28/03/2017

28/03/2017

Het H-net, het Hasseltse stadsnet van openbaar busvervoer, krijgt na 20 jaar een opfrissing. Daarom trekken enquêteurs van De Lijn...

WAARSCHUWING – Brandfase oranje in Limburgse natuurgebieden

18/06/2017

18/06/2017

Agentschap Natuur en Bos waarschuwt voor hoog gevaar in de Limburgse natuurgebieden en raadt iedereen aan om uiterst voorzichtig te...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.