Feiten. Anders bekeken.

Pitch Please Hackaton: jongeren willen ouderen digitaal omarmen (en eraan verdienen)

Geschreven door  op in Lokaal Nieuws.
Foto: Bad Republic

Afgelopen zaterdag was UHasselt in Diepenbeek een arena voor innovatieve jongeren met ondernemerskwaliteiten. In het kader van Pitch Please, een nieuw project van de stad Hasselt, Hogeschool PXL en universiteit Hasselt bogen 60 jongeren zich over vier maatschappelijke uitdagingen.

Dat jongeren kleine rugzakjes met creatief en ondernemend potentieel zijn, dat hebben de stad Hasselt en de partners van StudentstartUP (UHasselt en PXL) al langer door. “Met Pitch Please willen we dat enorme potentieel van jongeren ten volle benutten. Het kick-off moment ‘Pitch Please meets Innovation Station’ gaf de kans aan 60 jongeren om zich te buigen over problemen waar we als samenleving dagelijks mee te maken krijgen”, zei schepen van Jeugd Valerie Del Re die al vanaf acht uur ’s ochtends aanwezig was. Verder werkten ook Microsoft Innovation Center, LifeTechValley/Happy Aging, Cegeka en enkele andere privépartners mee aan Pitch Please meets Innovation Station. Het project heeft ook financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Uitdagingen

De jonge, potentiële ondernemers kregen niet de meest eenvoudige uitdagingen voorgeschoteld. Welke oplossingen kan je formuleren om anonimiteit te vermijden in onze digitale wereld? Hoe zou je het sociale leven in een buurt proberen te versterken? Welke mogelijkheden kan je bedenken om de relatie tussen jongeren en ouderen te verbeteren? En welke alternatieven kan je formuleren om Koning Auto niet meer als favoriete vervoersmiddel in de stad te nemen? Stuk voor stuk thema’s waarvoor de ‘magische oplossing’ niet bestaat. De deelnemers kregen 12 uren de tijd om een ruw idee uit te werken en voor te stellen.

“Onder begeleiding van een team straffe coaches (bijv. ex-bedrijfsleiders, allemaal lid van Senior Consultants Vlaanderen vzw (SCV), red.) leren ze creatief denken, beslissingen nemen en vormen ze een ruw idee om tot de perfecte ‘pitch’. Met activiteiten en uitdagingen zoals deze willen we de talenten en vaardigheden aanscherpen die ze in hun latere (beroeps)leven zeker nodig zullen hebben ”, voegde schepen van Economie Tom Vandeput eraan toe.

Jean Steegen, een van de aanwezige SCV-coaches, sprak aan het einde van de namiddag over een “interessante ervaring, ook voor ons. Die jongeren komen uit diverse disciplines, dus het eerste probleem dat ze moeten overwinnen, is hun violen gelijk stemmen in functie van de uitdaging.” Daarnaast zag hij ook de typische groepsdynamiek rond natuurlijk leiderschap. “Vroeg of laat staat er in elke groep een leider op. Vandaag waren dat vaak de vrouwen, viel ons op. Leren luisteren naar elkaar blijft wel altijd een probleem. En ervoor zorgen dat iedereen evenveel aan bod komt in een groep. Je wil het toch niet hebben dat na een tijdje de stilste van de groep het afbolt omdat hij niks kan zeggen? Wie weet welke ideeën of invalshoeken die persoon zou kunnen toevoegen aan de oplossing?”

Pitchen

De jongeren moesten dus niet alleen een mogelijke oplossing bedenken rond de gestelde uitdagingen. Aan het einde van de namiddag verwachtte een professionele jury ook nog een overtuigende presentatie van hun ideeën. Onder andere Valerie Del Re, Ingrid Lieten (algemeen directeur LifeTechValley/Happy Aging) en Inge Geerdens (oprichter CV Warehouse) luisterden naar de enthousiaste en van marketingtaal bol staande ideeën. Uiteindelijk bleek dat vooral senioren een interessant doelpubliek zijn. De meeste groepen presenteerden uiteenlopende manieren om interactie tussen junioren en senioren te bevorderen, vaak gebaseerd op een behoefte aan kennis en levenservaring.

Die vaststelling zal Ingrid Lieten ongetwijfeld een blij weekend bezorgd hebben. “Happy Aging is een community voor en door ouderen. Samen met onze partners geven wij een stevige boost aan innovaties die leiden tot meer ondernemerschap en meer kwalitatieve zorg.  De uitdagingen waaraan de jongeren werkten, zoals de mogelijkheden om de relatie tussen jongeren en ouderen te verbeteren, passen perfect in deze missie. ‘Happy aging’ is een markt met veel economisch potentieel, zeker voor creatieve en ondernemende jongeren die samen aan de slag gaan met eindgebruikers.”

And the winner is…

De uiteindelijke winnaars van de pitch waren Kobe Kellens en Arno Vandersmissen (beide Industrieel Ingenieur, UHasselt), Tom Marchand (Wiskunde, UHasselt) en Dries Kerkhofs (Marketing-Communicatie, PXL) die deelnamen als team Hassovatief. Hun ‘Workbridge’ moet een platform (website en/of app) worden waarlangs ouderen allerlei taken of klusjes (gras maaien, poetsen, boodschappen doen enz.) als zoekertje kunnen bekendmaken via een eenvoudig, laagdrempelig stappenplan. Ingeschreven jongeren kunnen dan een keuze maken uit dit aanbod via dezelfde weg. De initiatiefnemers fungeren in deze “totaaloplossing” dan als een soort interimkantoor dat een wettelijk kader voorziet en zorgt voor de nodige verzekeringen, de facturatie aan de ouderen en uitbetaling aan de jongeren. De jury zag hierin een mooie balans tussen het economische en sociale aspect qua impact en vond dit het best haalbare idee om op korte tijd uit te voeren. De vier studenten mogen hun idee binnenkort opnieuw komen voorstellen aan het schepencollege van Hasselt. Bovendien kregen ze een cheque van 400 euro van Cegeka en een Playmorepakket van Telenet mee naar huis.

Twee andere oplossingen gericht op ouderen vielen eveneens in de prijzen: ‘Friendly’ was volgens de jury een 2.0-concept van online ontmoetingen met offline combinatie, gebaseerd op gelijke interesses. ‘Limitless’ wil ouderen dan weer aanzetten om levenservaring te delen met jongeren. Ook hier gebeurt de matchmaking via een platform. “Een goed idee dat vertrekt vanuit passie”, oordeelde de jury.

Op zaterdag 1 april is er een gelijkaardig initiatief in UHasselt Diepenbeek (Agoralaan Gebouw D), georganiseerd door Microsoft Innovation Center Vlaanderen, Mobile Health Unit van UHasselt, ZOL en Jessa die dan allemaal 5 jaar bestaan. De centrale uitdaging is dan de volgende: Hoe kunnen wij als ziekenhuis de chronische patiënt beter helpen? Deelnemers krijgen die dag opnieuw een aantal uren de tijd om creatieve ideeën in groep op punt te stellen en voor een jury te brengen. (ds)

Juryleden Pitch Please (zaterdag 18 februari):
Valerie Del Re, schepen van Jeugd en Financiën Stad Hasselt
Inge Geerdens, ondernemer en oprichter CV Warehouse
Rigo Breesch, Voorzitter Senior Consultants Vlaanderen vzw afdeling Limburg
Ingrid Lieten, Directeur BioVille – LifeTechValley/Happy Aging
Tom Jannes, KMO-adviseur SBB Accountants & Adviseurs
Sara Leroi-Werelds, UHasselt Prof. Marketing & Strategie
Michelle Martens, Cegeka Business Partner Innovation

Info

Ook interessant

En, elektrische fietsen gaan testen?

18/02/2019

18/02/2019

Afgelopen weekend konden Hasselaren verschillende elektrische fietsen gaan uitproberen in het kader van de groepsaankoop die nog loopt tot eind...

Bloemen doen abdij van Herkenrode schitteren

06/04/2019

06/04/2019

Wie tegelijk van bloemenpracht, van een rustgevende omgeving én van een stukje Hasseltse geschiedenis houdt, komt dit weekend volop aan...

Wat is slimmer: afval inzamelen, of vermijden?

15/09/2020

15/09/2020

Komende zaterdag 19 september is het weer internationale World Cleanup Day. Overal ter wereld ruimen miljoenen mensen dan massaal zwerfvuil...

MARTA Hasselt, stimulans voor lokaal lekkers

12/06/2017

12/06/2017

De eerste MARTA Hasselt boerenmarkt in de oude ABX-loods aan het station van Hasselt ligt intussen alweer drie weken achter...

Coole kids leren vandaag programmeren voor morgen

01/09/2017

01/09/2017

Op 23 september starten in Hasselt en Genk gelijktijdig de eerste FutureProof programmeerlessen voor kinderen. De jonge Gentse vzw CodeFever...

WAARSCHUWING – Brandfase oranje in Limburgse natuurgebieden

18/06/2017

18/06/2017

Agentschap Natuur en Bos waarschuwt voor hoog gevaar in de Limburgse natuurgebieden en raadt iedereen aan om uiterst voorzichtig te...

Iemand zin in ‘E Bellemenneke’?

15/10/2019

15/10/2019

Een levende belleman met zijn eigen jenever? Hasselt heeft het sinds kort. Jan Dierckx, de immer sympathieke belleman slash stadspromotor...

Asbestgevaar na brand in Ritz bleek al bij al beperkt

13/09/2017

13/09/2017

Afgelopen maandagavond ontstond brand in de voormalige discotheek Ritz aan de Hasseltse kanaalkom. “Gezien de leeftijd van het gebouw hadden...

Ook Tongeren vraagt erkenning als rampgebied na natte junimaand

22/08/2016

22/08/2016

De stad Tongeren heeft een aanvraag ingediend tot erkenning als rampgebied bij het Vlaams Rampenfonds om de schade van vooral...

YUP-hotel wil 26 kamers bijbouwen

20/11/2019

20/11/2019

Het YUP-hotel aan de Thonissenlaan in Hasselt wil aan de achterzijde uitbreiden met 26 nieuwe kamers. Daarover loopt momenteel een...

Nieuwe UiTpas 2017-2020 verkrijgbaar vanaf 4 maart

04/03/2017

04/03/2017

Gisteren lanceerde Stad Hasselt de nieuwe UiTpas tijdens de wekelijkse vrijdagmarkt. De nieuwe voordeelkaart geldt vanaf 1 april 2017 en...

Opening nieuw stedelijk zwembad

23/07/2016

23/07/2016

Na bijna twee jaar kunnen de Hasselaren weer in eigen stad gaan zwemmen in een gloednieuw en hypermodern stedelijk zwembad....

Op verkenning in Prinsbeemden in Kuringen

25/03/2021

25/03/2021

Hasselt stelt vanaf april een deel van haar nieuwste groene aanwinst, Prinsbeemden in Kuringen, open voor het publiek. Een tijdelijke...

Fietsstraten zijn geen revolutie maar een evolutie

11/09/2017

11/09/2017

Op het Hasseltse fietsactieplan kan een opvallend punt doorstreept worden. Gisteren werd de eerste fietsstraat officieel ingehuldigd tijdens de autoloze...

#Bamstat halfweg. En uit een andere hoek bekeken.

29/09/2016

29/09/2016 1

“Hey, tof, je bent echt komen opdagen!” Met die lachende begroeting door Yousra Rifi, uitbaatster van het pop-up restaurant AichaCreafood...

Reageer
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.